PUBLIKATIONEN der MItglider
Gerne veröffentlichen wir die Publikationen der Mitglieder des VFDM. Schickt uns dazu den LINK zur Publikation (DOI, Webseite) an vorstand@vfdm.ch.
2025
Teaching song leading – a conceptualization of strategies
Teacher educators play a key role in the training of generalist music teachers by imparting both musical and didactic knowledge about music teaching. The purpose of this article is to conceptualize and empirically document the strategies employed by an experienced music teacher educator when modeling song teaching for and with preservice teachers. Following an initial interview, we filmed the teacher demonstrating the teaching of two songs. Based on microanalyses of the teacher modeling song teaching, we identified five strategies: goal-directed continuity; working with examples; modeling, monitoring, and fading; generative elaboration; and striving for aesthetic form. Some of these teaching strategies are not clearly defined concepts but are rather prototypical and domain specific. By conceptualizing and empirically documenting the phenomena, we emphasize the need to expand and differentiate the technical terms generally used for teaching methods and strategies and to consider the specificity of the subject matter.
2024
Fachdidaktik Musik: Wissenschaft oder Praxis?
Imthurn, G. & Lichtsteiner, D. (2024). Fachdidaktik Musik: Wissenschaft oder Praxis? Kontrapunkte – Contrepoints – Contrappunti – Cuntrapuncts, (1), 13-31.
https://doi.org/10.26034/cm.kte.2024.6213
Die Entwicklung der Fachdidaktiken hin zu einer wissenschaftli-chen Disziplin führt für das Fach Musik parallel zur Gründung des Verbands Fachdidaktik Musik Schweiz (vfdm.ch) im Jahr 2016 zu einer Intensivierung des akademischen Fachdiskurses. Dabei zeigt sich ein Spannungsfeld zwischen dem Anspruch auf Wissenschaftlichkeit, der Nähe zu Normativität und dem breiten Feld praktischen Handlungswissens. Die Autoren konzeptualisieren die verschiedenen Handlungsfelder der Musikdidaktik als «Kreislaufmodell Fachdidaktik Musik» rund um die Begriffe Wissen und Können und stellen dieses zur Diskussion. Sie verstehen das Modell als Plädoyer für einen produk-tiven Austausch innerhalb der Community zu den verschiedenen der Fachdi-daktik inhärenten Anliegen. Zunächst wird das Modell im Professionsdiskurs und auf institutioneller Ebene verortet und anschliessend auf vier aktuelle schweizerische Positionen zum Begriff der Fachdidaktik Musik bezogen.
L‘évolution des didactiques spécialisées vers une discipline scienti-fique entraîne pour la musique, parallèlement à la création de l‘Association Suisse de Didactique de la musique (vdfm.ch) en 2016, une intensification du discours académique spécialisé. Ce faisant, un champ de tensions se ré-vèle entre l‘exigence de scientificité, la proximité de la normativité et le vaste champ des savoirs d‘action pratiques. Les auteurs conceptualisent les diffé-rents champs d‘action de la didactique de la musique sous la forme d‘un « mo-dèle circulaire de didactique spécialisée de la musique » autour des notions de savoir et de savoir-faire et le soumettent à la discussion. Ils considèrent ce modèle comme un plaidoyer pour un échange productif au sein de la commu-nauté sur les différentes préoccupations inhérentes à la didactique spécialisée. Dans un premier temps, le modèle est situé dans le discours professionnel et au niveau institutionnel, puis il est mis en relation avec les positions actuelles de notre pays sur la notion de didactique spécialisée de la musique.
Music didactics – an evolving scientific discipline
This paper proposes a framework to position music didactics as a scientific research field. The approach integrates three key elements: (1) applying Fensham’s (2004) criteria for science education research evolution and Hoyningen-Huene’s (2013) systematicity theory; (2) utilizing Merker et al. (2015) evolutionary theory of music to elucidate the nature and function of human song, music, and didactics; and (3) emphasizing the crucial role of normative and aesthetic dimensions in music education. By synthesizing these perspectives, I propose a conceptual foundation for understanding music didactics as a scientific domain, acknowledging its domain specificities and discussing normative and aesthetic aspects. This conceptualization aims to legitimize and advance research in music didactics, fostering its development as a scientific discipline.